Scroll to Content

Review maart 2019

Willem Botzen

Titel: Kwelderlandschap

Mooie landschapsfoto. Van voor tot achter scherp: F 10 
Willem vraagt of de compositie beter kan. Compositie-indeling geeft rust aan het beeld.
Bij landschap kun je naast de “regel van Derden’, ook gebruik maken van de “Gouden Driehoek”. Dit is een compositie-indeling waarbij geen punten, maar vlakken in het beeld van belang zijn.

Compositie verbetering: minder groen links, meer rechts. De lucht is in deze foto van belang. Geeft n.l. ruimte aan het beeld. Iets minder lucht kan. Fietsers kunnen afleiden. Deze, en het lichte vlekje bovenin, heb ik verwijderd. ( foto 2)


Klaas van Spanje

Titel: Opgestuwd water

Klaas heeft 3 foto’s ingestuurd. Hieronder zijn originele inzending (foto 3). Daarnaast stuurde hij ook een uitsnede (foto 4)

Ik bespreek er twee. Hij kiest voor foto 4; ik voor foto 5. Kern: het gaat in de foto om een weergave van de kracht van het water.

Keuze foto 5: het water komt zichtbaar terecht in die kolkende vloed, in foto 4 ontbreekt dit; de foto heeft daarmee geen bodem.
Wat is in foto 5 overbodige informatie? Hieronder foto 4.

Wat vinden we van het licht? Het licht valt op de pijlers van de stuw i.p.v. op het water. Begin bij het kijken voor het maken van een foto met kijken waar het licht valt. En maak daar optimaal gebruik van.
Ik heb foto 5 verder uitgesneden, waardoor overbodige informatie verdwijnt en daarmee het water meer in beeld komt. Tevens heb ik het donkere deel wat lichter gemaakt. Hieronder foto 5.

Anke Zwikker

Titel: Herfst

Mooie foto, met bijzonder licht door de paddestoel heen. De foto is druk. Er is wat teveel dat afleidt. De vlekken zijn oplichtende vervaagde elementen in de achtergrond. Dat is het bokeh. Dit is de kwaliteit van de achtergrond onscherpte. De vlekken kunnen weggehaald worden  met Speciale bewerking van Elements 15: vlekken en krassen; aangevuld met de kloonstempel.

Alle vlekken weg is jammer.

Je kunt er ook enkele laten, dat geeft de achtergrond, de bokeh, mooi weer.

Eppie Lingsma

Titel: Betoverende natuur

Eppie: Hierbij heb je mijn foto van de Dolomieten tocht. Bij het maken van deze foto dacht ik dat hemel en aarde bij elkaar komen. Je ziet de luchten, de bergen de bossen het water en in het water weer de luchten, dus de cirkel is rond. Ook vond ik de verschillende kleur lagen fascinerend.

Reactie Marijke:

Allereerst valt mij het schitterende kleurenpalet op, echt waar, als je schildert dan zul je beamen dat je bijzondere gaven moet hebben om deze prachtige kleuren uit je penseel te laten vloeien. Mooi ook om te zien hoe de reële kleuren verkleuren zodra ze in het water worden gereflecteerd.
Ik vind het landschap wel krap in het jasje zitten, ik zou graag meer hebben gezien vooral aan de bovenzijde van de bergenrij. Nu worden de toppen eraf geknipt. Ik heb wel de kleuren in Photoshop nog iets briljanter gemaakt dan ze al zijn. Prachtige plek daar!!

Ellen Seeverens

Titel: Verrassing

Ellen: Ik heb de foto in Nieuw Zeeland gemaakt bij een gedenkteken bij Mount Victoria in Wellington. Uit heel veel foto’s die ik gemaakt heb vond ik deze bijzonder.
Het is de achterkant van het gedenkteken. In de voorkant zie je het hoofd van Richard Byrd, maar dat is niet zo bijzonder. Maar deze foto is door de compositie en kleuren die terugkomen in de lucht voor mij apart. Het lijkt wel getekend. Dat heb ik op het moment dat ik de foto maakte niet gezien. 
Ik vind de eerste foto die ik bijgesneden heb het mooiste, maar het is maar 1.11 mb vandaar dat ik ook de originele erbij doe.

Gedenktekens voor Richard Byrd in Nieuw-Zeeland In Nieuw-Zeeland zijn twee gedenktekens voor de Amerikaanse poolreiziger en vlieger Richard Byrd . Hij gebruikte Nieuw-Zeeland als basis voor zijn Antarctische expedities gedurende 27 jaar en ging het land beschouwen als zijn tweede thuis.

Reactie Marijke:

Hoe koel is dit monument van de achterzijde, wat heb je dat supergoed gezien! Het door de wolken verminderde licht wordt toch perfect op het monument weerkaatst en geeft het een buitenaardse sfeer. Jij hebt ervoor gekozen om bij de uitsnede de lucht een belangrijke plaats te geven, de punt van het monument wijst er ook naar toe. Ik vind jouw uitsnede erg mooi. 
Maar je kunt met je opname nog veel meer kanten op hoewel er een beperking ligt bij de uiteinden van het monument.

Als je de gehele foto bekijkt, dan komt er plotseling een kompas bij. Dat leidt af van het standbeeld, ik begrijp dus jouw uitsnede.
Ik heb door wat van de lucht eraf te halen, ook het kompas erbij betrokken en in Photoshop de kleuren wat strakker gemaakt. Dit was ook mogelijk geweest.