Scroll to Content

 

Anneke Pahlplatz:  Overpeinzingen aan de Middellandse zee

Plaats Gallipoli in Puglia, Zuid Italië.  Anneke heeft deze opname gemaakt omdat het tafereel zo’n rust, eenvoud en duidelijkheid uitstraalde.
Fraaie kleuren, horizon recht, overal scherp behalve de horizon. Volgens de exif-gegevens heb je een diafragma 5,1 en een tijd van 1/1250 sec gebruikt bij ISO 200. Een kleiner diafragma bv 11, had ook een scherpe horizon opgeleverd. In de nabewerking zou de structuur in het hekwerk meer naar voren moeten kunnen komen. Hoewel de dames erg prominent in beeld staan, maar wel op de goede plek, uit het midden, is dit een sfeervolle opname.

 

Jan Janssen:  Gestileerde molen

De foto is genomen op de Zaanse Schans. Geen tijd genomen voor de compositie. Aardige samenval van het kunstwerk met de daarachter liggende wolkenpartij. Storend element op de achtergrond is het oranje bord. Rechts en onder uitsnijden zou wat rust kunnen brengen. Aldus de review van Jan zelf.
De opname is overal scherp, mooie kleuren en fraaie wolkenpartij. Mij stoort het oranje bord niet. De rand van de molen rechts en een kleine rand onder mogen weg. Nabewerking lijkt verder niet nodig.
Fraaie foto met name de vorm van de wolkenpartij t.o.v. de bovenkant van het kunstwerk.

 

 

 

 

Piet Achterberg: Dorstig weer

Een erg leuke en over het geheel genomen goede foto. Mooi moment gekozen. De foto is scherp: diafragma 5.1,  tijd 1/160 en lens 21 mm.
Het oog wordt direct getrokken naar de voorste twee witte koeien. Dat is de focus van de foto; ook volgens de titel. Enigszins storend, en wat informatie betreft ook overbodig, is de kleine witte koe in de achtergrond. Een tweede is dat de donkere knotwilg wat te prominent bijna in het midden op de foto staat. Uitgaande van de focus van de foto, de twee witte koeien vooraan en de donkere mooi contrasterende knotwilg ben ik met uitvergroten gaan spelen. (het ruime aantal pixels maakte dit goed mogelijk).

De koeien rechts in de foto heb ik weggesneden. De foto wint daarmee m.i. aan zeggingskracht. Wat gebeurt er als ik de knotwilg naar rechts verplaats. (Het is spelen met de mogelijkheden die een goede foto biedt!)
De foto verliest m.i. het ruimtelijke dat bij de voorgaande foto nog zichtbaar was.  En twee koeienkoppen piepen vanaf de rand van de foto; dat is storend!

We maken eerst de foto 16 X 9; kijken hoe dat eruitziet. De foto wordt weer wat ruimtelijker, maar de twee koppen blijven storen. Dus? Die snijden we eraf. Resteert een foto van 16 X 9 met de witte koeien en de fraai contrasterende donkere knotwilg op de voorgrond. Dit alles is mogelijk dankzij de goede foto van Piet.
William Schambach

Dit huis staat in het dorp Nes op Ameland, het geboorte-eiland van William. Dit ook is zijn geboortehuis en het is nog in dezelfde staat als vroeger met dezelfde luiken in dezelfde kleuren. Het is een mooie opnamen van een mooi huis, de omlijsting van het groen steekt fraai af tegen de witte muren en de gekleurde luiken. De uitsnede is prima, niets aan doen!
Het enige wat deze opnamen nog mooier kan maken is om de kleuren dieper te maken in een fotobewerkingsprogramma en dat zie je op de 2e foto.