Scroll to Content

Review februari 2019

Andre Jansen

Titel: Herfstbos in 3D

Je schrijft, dat je bij het uitproberen van je camera bij de instellingen uitkwam op de 3D mogelijkheid. Je kreeg echter geen 3D-opname te zien. Je hebt een Olympus SZ-31MR. Bij de handleiding van deze camera, op internet gevonden, blijkt, dat dit alleen mogelijk is wanneer je de camera via een HDMI-kabel verbindt met een apparaat wat 3D kan laten zien en dan ook alleen met een speciale bril.
Ondanks de onscherpte veroorzaakt door dit experiment zien we toch een erg gave foto. Het lijkt wel een zeventiende -eeuwse Ruysdael of van Goyen. De compositie is prachtig en de kleuren springen er uit.

Ik heb een uitsnede gemaakt op 2×3, iets wat meer 17e -eeuws is en hierdoor vallen ook de onscherpe gedeelten weg.|
Mijn advies: maak altijd eerst een gewone opname, desnoods in de P-stand.

Els Pijnappels

Titel: Herfstsonate

Dit is een compositie arrangement, niet van klanken maar kleuren, waarbij ik op zoek ben geweest naar lichtvensters, een afwisseling van zon en schaduw. De kleuren in de foto zijn fraai en de scherpte is prima. Hij kan in zijn geheel wat lichter.
De compositie is niet de sterkste kant van deze foto. Weinig diepte en de grijze kano en eendjes zitten erg links in beeld.

Op voorstel van een van de clubleden wordt de foto gespiegeld. Het lijkt alsof er daardoor meer diepte naar voren komt.

Herman van Beekum

Wat is het boeiendste deel van de foto? Wat wil je de kijker laten zien? Lucht en de reflectie van de kleuren in de lucht in het water.
De voorgrond is daarbij te zwaar. Donker met weinig doortekening. Dit geeft geen informatie die van belang is voor wat je wilt laten zien.
In de lucht, maar dat is een persoonlijke keuze, vind ik de uitgebeten witte vlek storend.
Je hebt een polarisatiefilter gebruikt. En vraagt of een grijsverloopfilter geen beter resultaat zou geven.
Een polarfilter geeft de wolkenlucht meer contrast en intensiveert de kleuren.|Een grijsfilter beperkt alleen de hoeveelheid licht die op de sensor valt en doet niets met de kleuren.
Bij het grijsverloopfilter  had je meer doortekening gekregen in de voorgrond, maar de kleuren van de lucht niet geïntensiveerd.

Ik heb een deel van de voorgrond weggesneden. (zie foto hieronder)

In een tweede foto heb ik er meer een panorama-opname van gemaakt en behalve de voorgrond ook het uitgebeten deel in de lucht weggelaten.

Trudy Visman

Titel: Zeewier

Boeiende foto. Goed gezien. Het mooie zit vaak in het kleine. In cirkel gevangen schuimbelletjes met regenboogkleuren.
Dieptewerking ontstaat door het strijklicht van links. De schaduwen in de twee cirkels, begrijp ik. De schaduw rechts niet?
Het gaat in deze foto om symmetrie en het vluchtige. Dit is prachtig in balans.
Ook technisch is het een goede foto.

In de nabewerking zou ik afleidende en daarmee storende elementen verwijderd hebben. (zie foto hierna)

Joan Hirdes

Titel : Kangoeroe met jong in buidel

Je schrijft: “Met mijn Sony compact genomen in de auto onderweg in het natuurgebied, de Grampians in Australië in 2017. Zo bijzonder om een kangoeroe in het wild te zien. En nog wel met jong in haar buidel. Een spannend gevoel.
De foto is gemaakt op 11 ‎oktober‎ ‎2017 00:55 met 1/250 sec. f/6,3 82,4 mm  en ISO 800″.

Marijke:
Mooie foto die uit een stilstaande auto is genomen. Dit is geen uitsnede, het dier staat aan de rechterzijde van de foto. Er is geen zon, daardoor goede, wel vlakke, belichting. Moeder en kind kangoeroe lijken in hun omgeving op te gaan in de kleuren.

Door in een fotobewerkingsprogramma wat meer contrast in de foto te brengen kan er wat meer onderscheid worden gemaakt tussen onderwerp en omgeving.

Door een andere uitsnede, vierkant,  wordt het onderwerp belangrijker in het beeld gebracht. Door de hoeken wat donkerder te maken wordt het centrum wat meer opgelicht.

Els van Paasen

Titel foto: La Mamma

Els: “Bijgaande foto is gemaakt in Cadiz in Zuid Spanje. In februari, midden op de dag. Tijdens onze koude winter! Voor mij is dit een foto met een duidelijk  Zuid Europees tafereel. De kleuren, de zon, het chaotisch straatje, alles dicht op elkaar. Hier word ik blij van. Ik houd van dit deel van Europa.
De foto toont La Mamma die vanaf haar balkonnetje het leven op straat bekijkt. Lekker in de schaduw, omdat het smalle straatje het zonlicht buiten houdt. Mamma houdt wel van de natuur, dus heeft ze een wat plantjes om voor te zorgen.
De vraag is naar wie ze kijkt daar beneden op straat, wat trekt haar aandacht. Kijkt ze afkeurend of is het een glimlach op haar gezicht?

Marijke:
Wat een sfeer, geweldig! Mooie scherpe foto. Indeling prima.
Het onderwerp, de titel, la mamma, valt in de foto eigenlijk niet genoeg op. Je blik trekt eerst naar het lichte gedeelte achterin de straat. De vrouw valt weg in het donkere deel en is ook qua formaat vrij klein in de foto.

Door de foto wat te bewerken wordt de vrouw beter in beeld gebracht. Dat kan door:
Eerst de foto een beetje croppen (uitsnijden).
De vrouw wat beter te belichten, de schaduwen dus lichter maken, de lichten achterin de foto wat donkerder.
Tenslotte kun je als je die mogelijkheid in je fotobewerkingsprogramma, bijv. Photoshop, hebt, de gevels wat rechter zetten.